06-07-2016

De tong een dodelijk wapen !


Wie overwint die zullen de lauwerkrans ontvangen. Dat is de wedloop tot het einde toe uitlopen,niet opgeven. Paulus zegt dat zo mooi, en zo is het ook, wie onderweg opgeeft die ontvangen geen prijs. Zo vergelijkt hij het Koninkrijk der Hemelen.

Het komt nu zo vaak voor dat mensen zelfmoord plegen, de cijfers liegen er niet om. Nee ,wij schieten mensen niet dood met wapens. Maar wel met de tong. De tong die gif verspreidt, de roddel en de lastertong,die zo venijnig is. Een dodelijk wapen noemt de Bijbel dat.

Wat zelfmoord te weeg brengt in de familie,het is bijna nooit te vergeten. Ik begrijp wel dat je zover kunt komen. Ik weet ook hoe het voelt,daarom wil ik dit toch weer onder de aandacht brengen. Ik vond de gedichten van mijn 50 jarige zoon Eric weer,het zijn losse kopieën aan elkaar geniet.

Zijn eerste gedicht nav de zelfmoord van mijn 16 jarige neef ,zoon van mijn jongste zus en de neef van Eric.

Zo vroeg al waarom ? 1

Waarom moest dit gebeuren
wat is het dat ik heb misdaan
Nu zit ik hier te treuren
waarom ben jij van ons heengegaan ?

Zo jong,gestapt uit het leven
zo jong,had je niet inde gaten
dat wij jou alles wilde geven
Toch heb je ons verlaten.

Kon je niet vertellen wat jou zover bracht
wat was er toch geschiedt
Dit hadden wij niet verwacht
Een ding; wij vergeten jou niet.

Eric Weiss


Vergeten doen we je niet(vervolg van : Zo vroeg al)

Even stil staan bij het trieste gebeuren
een paar dagen of weken
En dan weer stoppen met treuren
dat is voor buitenstaanders altijd gebleken.

Maar voor elk familielid
duurt het een hele tijd
Als je daar vlak naast het graf zit
ja,het lijkt dan een eeuwigheid.

En dan na die eeuwigheid
en je bent er aan gewend
dan gaan de gedachten terug naar die tijd
waar je met hem samen bent.

Eric Weiss


Maar ook ik heb een gedicht geschreven voor mijn neef, ook voor vrienden die ik persoonlijk kende. Soms worden zij monddood gemaakt. In een hoek gedrukt.

De nood is groot in deze wereld
er heerst alleen maar valse schijn.
Mensen voelen zich niet geborgen,
en weten niet meer wie ze zijn.

Uit wanhoop grijpt men naar de drugs.
de alcohol,
de anti-depressieve pil.
het liefst niet één, maar vele stuks.

En in de allergrootste nood
en `t niet meer weten vlucht men in de dood,
want warmte.liefde en geborgenheid,
dat gemis is dan te groot.

De allergrootste misdaad,
is de vernietiging van de Geest.
Want is die vernietigd, dan is
de mens er geestelijk geweest.

Ter herinnering aan mijn 16 jarige neef

Ik herinner mij een advertentie van jaren geleden ,die stond in het reformatorisch dagblad ,van een 16 jarig meisje,dat ook zelfmoord pleegde .Ze waren van de Gereformeerde Gemeente. Niemand begreep het hoe en waarom. Maar ik heb voorbeelden te over hoe je wordt getreiterd. Soms kan zelfmoord gewoon moord zijn. Geestelijke moord.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten